logo WTCH

restaurant.jpg

Hoe maak ik mijn organisatie meer gastvrij, meer gastgericht en klantgericht?

Volgens Wikipedia is gastvrijheid het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.

Checklist Gastvrijheid

WTCH stelde haar eigen gastvrijheidchecklist op. Elke hospitality company heeft medewerkers die herkenbaar zijn aan:
- Een warm en echt welkom

- Een oprechte glimlach en indringend oogcontact

- Echte interesse en nieuwsgierigheid

- Vlekkeloze presentatie

- Onberispelijke manieren

- Snelheid en grondigheid in opvolging en uitvoering

- Sprankeling

- Waardigheid

WTCH en gastvrijheidsprogramma’s

WTCH ontwikkelt gastvrijheidsprogramma’s voor organisaties in willekeurig welke tak van sport. Voorwaarde is dat de medewerkers in de organisatie direct contact moeten hebben met patiënten, klanten, gasten of bezoekers en dat hun tevredenheid bepalend is voor het succes van de organisatie. We ontwikkelen maatwerk hospitality service concepten en implementeren die door middel van training, workshops, en intervisie. In interactieve workshops beleven en bepalen we hoe de hospitality of gastvrijheid er voor uw organisatie uit gaat zien.

Klantgerichtheid en inspiratie

Wij geloven dat er veel inspiratie is op te doen in andere culturen, andere branches of op andere locaties. Inspiratie die we actief opzoeken door middel van WTCH Customer Care expedities. Studiereizen naar verschillende steden en landen waar we kennis maken met thema’s en concepten in gastvrijheid en service. Een van onze meest succesvolle Customer Care expedities is de Studiereis Duurzame Concepten in New York.

Klanttevredenheidsonderzoek – zin of onzin?

Er zijn veel verschillende meningen over het belang van het meten van en sturen op klanttevredenheid. Er worden op jaarbasis miljoenen euro's verspild aan slecht klanttevredenheidsonderzoek. Het lijkt wel of onderzoek een doel op zich is geworden met als bijzaak de bruikbaarheid van de resultaten. Wij zijn ervan overtuigd dat tevredenheidsonderzoek wel effectief kan worden ingezet met een positieve Return on Investment. Een onderzoek naar klanttevredenheid onder uw klanten en gasten maar ook bij stakeholders en interne klanten kan veel aan het licht brengen over de klanttevredenheid van uw doelgroepen. U kunt een klanttevredenheidsonderzoek ook koppelen aan een medewerkers tevredenheids onderzoek. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat tevreden en gemotiveerde medewerkers beter scoren op klanttevredenheid dan ontevreden en ongemotiveerde medewerkers. Zij zitten beter in hun vel en zijn vrijwel automatisch klantgericht in het verlenen van hun verkoop service.

Klanttevredenheidsonderzoek – uitbesteden of zelf doen?

Het begint met de vraag: zelf doen of uitbesteden? Het nadeel van het zelf uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek is dat het niet als onafhankelijk en anoniem wordt ervaren. Het voordeel van uitbesteden aan een branche specifiek onderzoeksbureau is ook dat deze de resultaten kunnen benchmarken met andere bedrijven – instellingen uit uw branche.

Klanttevredenheidsonderzoek – Gratis?

Met de toename in het aantal review sites en mogelijkheden tot het beoordelen van bedrijven en producten online is een duur en onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek niet meer nodig. Zeker in de gastvrijheidssector (hotels – restaurants – toerisme – reizen en bungalowparken) heeft u de resultaten van uw tevredenheidsonderzoek online en gratis tot uw beschikking. Vrijwel alle branches krijgen te maken met reviews en beoordelingen:
Hotels – Tripadvisor – Zoover – Booking sites als Booking, Expedia etc

Restaurants – Tripadvisor, Zoover en restaurant sites als Iens, Dinnersite, Smulweb etc

Bungalowparken – Tripadvisor, Zoover, booking sites als bungalows.net, bungalows.nl etc

Retail –product reviews via bijvoorbeeld vergelijk.nl, consumentenbond, kieskeurig maar ook op verkoopsites zelf.

Entertainment – bijvoorbeeld musicals.nl, recencies.infonu.nl, cultuurbewust en anderen.

Autodealers - www.autoweek.nl/dealerreviews of ANWB

Zorginstelligen www.zorgkaartnederland.nl en www.waardeerzorg.nl en kiesbeter.nl

Wilt u ook met WTCH werken aan het verbeteren van de gastvrijheid in uw organisatie? Neem dan contact met ons op door het invullen van het contactformulier op deze pagina.

 

Share this

WTCH werkt onder andere voor:

WTCH werkt onder andere voor

© WTCH 2018

Designed by Teqa webdiensten